Jura

4-daagse reis

Deze streek is misschien nog een beetje onbekend voor ons. Nochtans is het een regio waar zeer veel te zien en te doen is. De Jura ligt ten westen van Bourgondië en grenst in het zuiden aan Zwitserland. Het is een mooi natuurgebied met heel wat troeven. Zo zijn er de zoutwinningen, de speciale wijnen, de “Morteau” (saucis), Ponarlier waar de absint vandaan komt en de vele meren en de pittoreske dorpen.
Verblijven doen we in de omgeving van Besançon, een oude vestingstad met nog een heuse citadel.
DAG 1
Langs de Franse autobanen rijden we naar onze verblijfplaats. Onderweg doen we de nodige stops, zodat we in de vroege namiddag aankomen. We maken meteen een ritje met het toeristische treintje tot op de citadel en kunnen er meteen ook een bezoek brengen. We maken hier een klank en lichtspel mee dat ons terug in de tijd brengt, en de historie van deze Vauban vesting vertelt. Vanop de hoge, brede omwalling hebben we een mooi zicht op de stad en haar omgeving. We nemen onze intrek in het hotel.

DAG 2
Ons eerste bezoek is aan een superkleine ministaat: Saugais. Hier werd vroege gesmokkeld dat het een lust was. We moeten nog steeds door de slagbomen rijden om er te geraken. Meer bekend is het natuurlijk voor zijn saucissen. We bezoeken een kleine artisanale rokerij van Papa Gaby.
Daarna rijden we naar Villers le lac, waar we inschepen voor een mooie tocht over de rivier de Doubs. Tijdens de tocht wordt een typische lucht geserveerd, terwijl we van de natuur genieten. Uiteindelijk komen we uit bij de watervallen, waar we uitstappen voor een korte wandeling. Op onze terugtocht krijgen we dan nog de kaas en het dessert geserveerd.
De terugrit doen we via de Cirque du Constellation. Deze omgeving staat bekend voor zijn uurwerkmakers, een beroep dat ontstaan is toen de boeren er zich in de winter gingen mee bezighouden. Ook de mooie koebellen , die door de plaatselijke Bélliard koe gedragen word, worden hier vervaardigd.

DAG 3
Vandaag gaat het eerst en vooral naar de Koninklijke zoutziederij van Arc en Senans. Deze site staat onder UNESCO werelderfgoed en toont ons de historie van de belangrijde zoutindustrie. Wij brengen een bezoek aan de historische gebouwen. Daarna gaan we naar een plaats waar we de zoutwinning nog kunnen meemaken zoals het er in de 19e eeuw aan toe ging Salins les bains. Hier bezoeken we de oude “Saline”, waar nog steeds door kracht van water het zout uit de grond getrokken wordt. De pompinstallatie dateert uit de 19e eeuw en is nog steeds intact. Een heel mooi en leerrijk bezoek!
Daarna hebben we wat vrije tijd in het stadje om een hapje te eten en te drinken, om daarna onze weg te vervolgen naar de Source du Lison. De bron van deze stroom komt ineens uit een rotspartij gespoten, een kleine wandeling brengt ons tot aan de bron.
Verder met de bus door de vallei van de Loue, een van de belangrijkste riviertjes in de streek met onderweg een stop in het typische stadje Ornans, geboorteplaats van de bekende Franse schilder Courbet. De okerkleurige huizen en bruggen weerspiegelen zich in het water van de rivier en het is dan ook zeer aangenaam hier een wandeling te maken door de smalle straatjes en steegjes. Terug naar het hotel.

DAG 4
Op onze terugrit van vandaag bezoeken we het museum van het bekende automerk Peugeot in Sochaux. Hier is een tentoonstelling met legendarische modellen van de auto’s, maar Peugeot vervaardigde ook nog verschillende andere zaken zoals brommers, naaimachines en ook pepermolens natuurlijk. Tijdens de oorlog had de fabriek zelf haar eigen munten, waarmee de arbeiders dan konden betalen in de plaatselijke winkels. We nemen nog een lichte lunch ter plaatse, vooraleer we terug naar huis rijden.

Connecteer ons

Contacteer ons
Nieuws

+32 (0)14 655 665
+32 (0)14 658 290
info@coach2travel.be
BE0417938059

Coach2Travel  Uw veiligheid

Bij Coach2Travel vinden we veiligheid zeer belangrijk. Daarom zijn al onze autocars uitgerust met de laatste veiligheidstechnieken.

Lees er alles over op de pagina “Uw veiligheid